Interaction design

Gempoint

― Gemeente Rotterdam ― Display thumbnail van Gempoint


Samenvatting

We kregen de opdracht van de Gemeente Rotterdam om hun chatbot Gem toegankelijker te maken voor jongeren met autisme. Na onderzoek ontwikkelden we Gempoint, een interactief systeem om deze groep te begeleiden bij het aanvragen en ophalen van documenten. We hebben het prototype iteratief verbeterd op basis van gebruikerstests gedurende twee maanden.

Gem slogan
Gem slogan

Toegankelijkheid voor de Gemeente Rotterdam

De Gemeente Rotterdam heeft ons benaderd om hun chatbot Gem toegankelijker te maken voor mensen met een psychische beperking. Mijn team en ik zijn in contact gekomen met jongeren die autisme graad 1 en 2 hebben.

Zij geven in de interviews aan het een probleem te vinden dat zij niet optimaal gebruik kunnen maken van de producten en diensten van de gemeente.

Gemeente Rotterdam gaf als vertrekpunt de volgende praktijkvraag: “Hoe kan Gem een inwoner zo goed mogelijk helpen in de rol van gastpersoon?”

Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Ons Ontwerpproces

Ons team heeft deze praktijkvraag specifieker geformuleerd voor onze doelgroep. Onze ontwerpvraag gaat als volgt: “Hoe kan Gem jongeren tussen de 17 en 25 jaar met autisme helpen om het aanvragen en ophalen van formele documenten comfortabeler te maken voor hen?”

We hebben onder andere deskresearch, interviews, enquête, secret agency en empathy map de behoeften en wensen van onze doelgroep in kaart gebracht. Daarnaast hebben we ook creatieve sessies georganiseerd zodat onze doelgroep input kan geven in het ontwerpproces.

Mijn bijdrage

Zelf heb ik door het proces heen gekeken naar de interactie van ons product, zo heb ik eerst een flowchart gemaakt om voor zowel voor de gebruiker als ontwikkelaars in kaart te brengen welk pad ze gaan doorlopen. Verder heb ik een inzicht vanuit een interview vertaald naar een ontwerprichtlijn waaraan we ons hebben gehouden.

Flowchart aanvraag flow
Flowchart aanvraag flow
Inzicht uit vrije attitude interview
Inzicht uit vrije attitude interview

Mensen met autisme leren kennen

Uit het onderzoek bleek dat onze doelgroep snel overprikkeld raken, daarnaast vinden ze het moeilijk om te socialiseren in persoon. Onze doelgroep ziet het liefst een proces waarbij er zo min mogelijk contact is met een onbekend persoon.

Met de inzichten van het onderzoek hebben we statementcards en ontwerprichtlijnen opgesteld om ons te helpen bij het ontwerpproces. Daarna hebben we als team verschillende methodes toegepast zoals crazy 8's, lightning demo, solution sketch en mini storyboard om tot een concept te komen.

crazy 8’s sketch
crazy 8’s sketch
Solution sketch
Solution sketch

Wij zijn tot een afsprakenproces gekomen waarbij Gem je begeleidt door het hele proces van het aanvragen en ophalen van een paspoort. Dit hebben we getest bij onze respondenten, klasgenoten en ontwerpexperts.

Testers voor ons prototype
Testers voor ons prototype

Gerichte oplossing bedacht

Als eindresultaat hebben we een interactief prototype gemaakt genaamd Gempoint die beschikbaar is om je te helpen bij het aanvragen en ophalen van een document.

Gempoint is een interactief systeem dat de gebruiker leidt door het gehele proces, van het aanvragen van een document tot aan het ophalen van het document. Dit proces van aanvragen en ophalen is hetzelfde gebleven.

Informatie pagina
Informatie pagina
Aanvraag proces
Aanvraag proces

Gempoint is specifiek ontwikkeld voor jongeren met autisme graad 1 en 2 om een vlot gevoel te geven. Zij ervaren moeilijkheden in sociale communicatie en sterke prikkels die voor ieder persoon anders zijn.

Ophaal proces
Ophaal proces

Bekijk prototype


Wat ik hieruit meeneem

Deze ontwerpopgave was verdeeld over 2 maanden, waardoor ik goed het leren itereren tijdens het ontwerpproces. Hiervoor hebben we ook meerdere ontwerpproceskaarten gemaakt om het proces goed te visualiseren voor onze docenten en opdrachtgevers.

Door het testen bij de doelgroep heeft dit mij inzicht gegeven om het prototype te verbeteren. We hebben dit samen met mijn team drie keer doorlopen. Dit proces heeft mij geleerd om continu te testen en iteraties te maken op basis van de behoeften van de gebruikers.