Creative concept

GooSlo

― Innovatiecentrum VONK ― Display thumbnail van GooSlo


Samenvatting

In opdracht van VONK onderzochten we de 'sustainability goals' van de VN, vooral gericht op SDG 3. Mijn onderzoek naar automobilistengedrag resulteerde in GooSlo, een stressverminderende app met een AI-assistent genaamd Geo. Mijn aanpak omvatte diverse methoden zoals interviews en brainstormsessies.


Bijdrage aan richtlijnen van de VN

Onze opdrachtgever VONK had ons gevraagd om mee te denken aan de 'sustainability goals' van de Verenigde Naties. Er waren in totaal 17 “Sustainable Development Goals” (SDG's). Elk doel had een speciaal onderwerp zoals armoede bestrijden, klimaat tegengaan en gelijkheid stimuleren.

Logo Vonk Innovatiecentrum
Logo Vonk Innovatiecentrum

De uitdaging met deze ontwerpopgave was het uitzoeken van het gedrag van de doelgroep in de auto. Hiervoor heb ik deskresearch en fieldresearch uitgevoerd.

Ik heb voor SDG 3 (goede gezondheid en welzijn) een prototype gemaakt voor bestuurders die stress ervaren tijdens de autorit. Met behulp van de technieken en methodes weet ik nu dat ik een persoonlijke oplossing zou kunnen maken voor de automobilist (doelgroep), zodat de stress die zij ervaren op verschillende manieren kan worden verholpen.


Mijn ontwerpproces

Gevisualiseerd ontwerpproces
Gevisualiseerd ontwerpproces

Opgestelde vragen

VONK legde de volgende ontwerpvraag neer: "Hoe kunnen we als Rotterdamse Regio bijdragen aan het realiseren van één of meerdere Sustainable Development Goals?"

Met deze ontwerpvraag keek ik of ik deze specifieker kan maken voor mijn doelgroep. Ik kwam op de volgende ontwerpvraag: “Hoe kan ik stress van automobilisten verminderen in Rotterdam zodat de doelgroep veilig en oplettend onderweg is tijdens de autorit?”

Automobilisten benaderd

Om de behoeften van mijn doelgroep goed in kaart te brengen, heb ik een aantal methodes en technieken gebruikt. De methodes en technieken die ik met vier respondenten heb toegepast zijn onder andere interviewen, contextual inquiry, mind-mapping, negative brainstorming en wishing brainstorming. Hierdoor heb ik een duidelijk beeld waar ik voor ontwerp.

Met deskresearch heb ik onderzocht hoe het fight or flight reactie begint tijdens het rijden en hoe je gedrag kan veranderen wanneer iemand in de auto stapt. Deze informatie had ik als startpunt om fieldresearch uit te voeren.

Via de interviews kreeg ik persoonlijke verhalen en ervaringen te horen van mijn respondenten. Door de contextual inquiry heb ik mijn respondenten in de context van autorijden geplaatst. Met de brainstormsessies heb ik samen met mijn respondenten nagedacht over oplossingen die zij interessant vinden.

Mindmap
Mindmap

De bedachte oplossing

GooSlo banner
GooSlo banner

Concept

Als eindresultaat heb ik een concept voorgesteld met de slogan: Neem de Tijd. De naam van het concept heet: GooSlo.

Gooslo mockup
Gooslo mockup

GooSlo

Mijn concept biedt automobilisten een app waarin ze meer tijd kunnen nemen vooraf en tijdens de autorit. Uit mijn onderzoek blijkt dat stress op elk moment kan plaatsvinden; daarnaast heb ik aan de hand van het fieldresearch geconcludeerd dat iedereen anders omgaat met stress. Dit zijn een aantal manieren van mijn respondenten om stress te verminderen:

Het is een AI-bot genaamd Geo bedacht om te assisteren tijdens de autorit. Op basis van jouw voorkeuren kan Geo uw stemming aanpassen om rustig te blijven tijdens het autorijden.

Geo assistent
Geo assistent

Huisstijl

Kleurenpallet voor GooSlo
Kleurenpallet voor GooSlo
Design systeem voor GooSlo
Design systeem voor GooSlo

Wat ik mee zal nemen

Deze ontwerpopgave heeft mij geholpen om een ontwerpproces uit te voeren. Het ontwerpproces heb ik gevisualiseerd in de vorm van een roadmap.

Naast het proces heb ik ook gemerkt waar mijn sterke punten liggen. Die liggen vooral bij het maken en structuur brengen. Dat komt ook omdat ik qua tools makkelijk overweg kan, waardoor ik snel een logo of prototype heb gemaakt. Daarbij liggen mijn interesses bij het visualiseren van concepten.