Visual design
Creative concept

MoleHill

― We Are Reasonable People ― Display thumbnail van MoleHill


Samenvatting

Ons team kreeg van "We Are Reasonable People" de opdracht om een gebruiksvriendelijk "home management systeem" te ontwerpen dat losse applicaties overbodig maakt. Na analyse van bestaande systemen en het benaderen van een specifieke doelgroep, werd het prototype genaamd MoleHill ontwikkeld. Dit systeem vervangt alle apps door één systeem en is ontworpen met comfort en duurzaamheid in gedachten. Het proces heeft geleid tot betere teamcommunicatie en samenhang in het ontwikkelde systeem.


Aan de slag met WARP

"We Are Reasonable People" heeft ons de ontwerpopgave gegeven over een "home management systeem". De ontwerpvraag was: “Hoe kunnen we een home managementsysteem zo ontwerpen dat losse applicaties overbodig worden en dat alle onderdelen gebruiksvriendelijk in te stellen zijn?”.

Logo van We Are Reasonable People
Logo van We Are Reasonable People

Mijn team heeft eerst een specifieke doelgroep benaderd om voor te ontwerpen. Dit waren huiseigenaren tussen de 45 en 60 jaar, met huisdieren en kinderen in de leeftijdscategorie 18 t/m 21 jaar.

De wens van WRAP was om één slimme home systeem te maken voor al je apparaten. Wij hebben dus een prototype ontwikkeld dat alle apps vervangt door één systeem.


Het ontwerpproces

Als eerste hebben we een analyse gedaan naar de erkende systemen die op de markt zijn. Ik heb onder andere Google's kleuren en layouts onderzocht. Daarnaast hebben we ook gekeken naar Apple homekit en Philips Hue.

Binnen het home systeem waren er een aantal eisen; het moet vier onderdelen bevatten genaamd: thermostaat, verlichting, beveiliging en dashboard & navigatie. Mijn onderdeel was dashboard & navigatie. Als eerste heb ik inspiratie opgedaan op Dribbble.

Moodboard over home systemen
Moodboard over home systemen

Daarna hebben we een wireframe gemaakt en daarop drie keer geïtereerd. Hierbij heb ik voorkeurstesten toegepast. Uiteindelijk heb ik het beste wireframe gedigitaliseerd in Figma. Hierbij heb ik ook een stijlgids gemaakt. Daarna heb ik een usability test uitgevoerd bij mijn drie respondenten.

Figma schetsen
Figma schetsen

Na de usability testen heb ik een duidelijk beeld gekregen van wat onze respondenten fijn vinden. Zij houden van een rustige omgeving met simpele knoppen en duidelijke labels waarmee ze hun apparaten kunnen bedienen.

Deze elementen heb ik meegenomen in het prototype en teruggekoppeld naar onze respondenten.


Knus systeem voor het hele gezin

Als eindresultaat hebben we een interactief prototype gemaakt waarbij er drie zones zijn waarmee het huis bediend kan worden. Dit systeem heet MoleHill, ontworpen met comfort als prioriteit. Op het dashboard zijn "snelle acties" weergegeven voor het bedienen van bijvoorbeeld een timer. Daarnaast vond de doelgroep duurzaamheid belangrijk, daarom hebben we een grafiek ingebouwd die het stroomverbruik in het huis meet.

Dashboard van MoleHill - slide 1
Dashboard van MoleHill - slide 1

Bekijk prototype


Punten die ik heb geleerd

Deze ontwerpopgave heeft mij geleerd om beter te communiceren binnen mijn team. Iedereen binnen mijn team had een apart onderdeel, dit creëerde een omgeving waarbij iedereen individueel te werk ging. Voortaan zullen we vaker bespreken welke taken gedaan zijn en of deze overeenkomen met elkaars werk, hierdoor krijgen we een nog betere samenhang in het MoleHill-systeem.